pdf-icon Hent printvenlig PDF-version

Følgende skal du kunne til køreprøven, enten som mundtlig overhøring eller som praktisk kontrol:

  • Kontakt til tænding, lygter, elektrisk starter, motorstop og horn.
  • Kontakt til positionslys, nærlys, fjernlys og blinklys.
  • Håndtag til gas og choker, samt greb til håndbremse og kobling.
  • Pedal til fodbremse og gear.
  • Styr, sidestøtteben og evt. centralstøtteben.
  • Alle lygter skal være hele og rene.
  • 1 eller 2 positionslygter: Skal kunne ses i en afstand af 300 meter og må ikke blænde.
  • 1 nærlyslygte: Nærlyset skal oplyse vejen min. 30 meter frem, uden at blænde og have et fald på 1 %.
  • Du skal kunne kontrollere, at nærlyset falder 1 cm pr. meter. Brug væg til kontrol.
  • 1 fjernlyslygte: Skal kunne oplyse vejen min. 100 meter frem.
  • 1 eller 2 baglygter: Skal kunne ses på min. 300 meters afstand og må ikke blænde.
  • 1 eller 2 bremselygter: Skal lyse væsentligt kraftigere end baglygterne.
  • Nummerpladelyset skal have hvidt lys der belyser den bagerste nummerplade.
  • 1 refleks bag på motorcyklen der skal være rød.
  • Blinklys: Skal være gule og kunne ses i stærk sol. Der skal være 4 stk., og hvis disse blinker hurtigere end sædvanligt er det normalt tegn på at en eller flere blinklygter ikke virker.
  • Hornet skal have en  høj, klar og konstant tone.
  • Skal virke let, sikkert og hurtigt.
  • Der må ikke på grund af slid eller lignende forekomme væsentligt slør i styreapparatet som helhed eller i dets enkelte dele.
  • Ved fuldt styreudslag skal der være tilstrækkelig plads til førerens hænder.
  • Forhjulet skal præcist følge styrets bevægelse.
  • Styr og håndtag skal sidde fast. (Kontrolleres ved at rykke i styr og håndtagene)
  • Slør mellem kronrør og styrestamme må ikke forekomme.
    (Kontrolleres ved at trykke på styret mens forhjulet står op mod en mur)
  • Slør mellem gaffelkrone, samlestykke og teleskoprør må ikke forekomme.
    (Kontrolleres ved at ”låse” dækket mellem benene og vride i styret)
  • Styrreapparatet må ikke på grund af udstyr eller andet hindres i sin bevægelse og skal kunne drejes let og hurtigt uden mislyde eller træghed.
  • Motorcyklen skal være forsynet med en driftsbremse, opdelt i to uafhængige bremsesystemer (fodbremse og håndbremse) der mindst virker på hver sit hjul.
  • Både fodbremse og håndbremse skal kunne bremse motorcyklen sikkert, hurtigt og virksomt ved alle hastigheder og belastninger.
  • Håndbremsegrebet skal have en mindre frigang og må højst kunne trækkes 2/3 til, ved en påvirkning svarende til en kraftig opbremsning.
  • Under vedvarende aktivering med konstant tryk, må bremsegrebet ikke kunne trækkes længere ind mod gashåndtaget.
  • Fodbremsepedalen skal have en mindre frigang og en riflet eller gummibelagt overflade, så den giver et godt fodfæste.
  • Pedalen bør i topstilling være hensigtsmæssigt placeret i forhold til fodhvileren, den bør højst kunne trædes 2-3 cm ned til bremsepunktet, og må ikke bringe foden i en ubekvem stilling.
  • Bremsepedalen må ikke synke, når den vedvarende holdes nedtrådt ved konstant tryk.
  • I beholderen til bremsevæske skal væskestanden være mellem min. og max mærkerne.
  • Bremsesystemet skal være tæt dvs. uden udsivning af bremsevæske fra bremseslanger, bremserør og hjulbremser. (Kontrolleres ved at se og mærke efter bremsevæske)
  • Bremseslanger og bremserør skal være ubeskadigede og må ikke kunne slides eller klemmes.
  • Motoren skal være ren og pæn (ingen oliespild) og oliestanden mellem min og max.
  • Kølervæsken skal være mellem min og max.
  • Kæden skal være smurt og have en tilpas stramhed i overensstemmelse med fabrikantens anvisninger.
    (se instruktionsbog).
  • Hjulfælge skal være ubeskadigede.
  • Hjuleger skal være hele, spændt og alle skal være der.
  • Hjullejer og aksler skal være tilstrækkelig spændt og uden slør.
  • Dæk skal have min. 1 mm dybde i hovedmønstret, bedømt ved slidindikatoren.
  • Retningsbestemt dæk skal være monteret i korrekt omløbsretning.
  • Støddæmpere skal være virksomme. Motorcyklen skal falde til ro med det samme efter en kraftig påvirkning.