pdf-icon Hent printvenlig PDF-version

Følgende skal du kunne til køreprøven, enten som mundtlig overhøring eller som praktisk kontrol:

  • Alle lygter skal være hele og rene.
  • 2 positionslygter: Skal kunne ses i en afstand af 300 meter.
  • 2 nærlyslygter: Skal oplyse vejen min. 30 meter frem, falde 1 cm pr. meter (for ikke at blænde)
    Du skal kunne kontrollere, at nærlyset falder 1 cm pr. meter. (kontrolleres ved at stå foran bilen)
  • 2 fjernlyslygter: Skal kunne oplyse vejen min. 100 meter frem.
  • 2 baglygter: Skal kunne ses på min. 300 meter.
  • 3 bremselygter: Skal lyse væsentligt kraftigere end baglygterne.
  • Nummerpladelyset skal have hvidt lys der belyser den bagerste nummerplade.
  • Reflekser bag på bilen skal være røde og må ikke være trekantede. (Trekantede reflekser er for påhængskøretøjer)
  • Blinklys: Skal være gule og kunne ses i stærk sol. Der skal være 6 stk. De skal blinke 60-120 gange pr. minut. (Husk du skal kunne betjene haveriblinket)
  • Hornet skal have en høj, klar og konstant tone.
  • Skal virke let, sikkert og hurtigt.
  • Tandstangsstyring må ikke have slør.
  • Har bilen servostyring skal motoren være tændt inden slørkontrol.
  • Servobeholderens væskestand skal være mellem min. og max.
  • Du skal kunne kontrollere om der er slør i styretøjet ved at dreje forsigtigt i rattet. (Husk at tjekke begge hjul, disse skal følge med straks der drejes på rattet)
  • Pedalens belægning skal være ru eller riflet
  • Der må ikke være sideslør (Kontrolleres med hånden)
  • Der skal være 1 cm frigang (Kontrolleres med hånden)
  • Når pedalen nedtrædes hårdt, må den max. kunne trædes halvt ned, og må ikke synke ved vedvarende tryk. (Kontrolleres ved at træde på bremsepedalen)
  • Bremsevæskestanden skal kunne kontrolleres, mellem min. og max. Du skal kunne vise i motorrummet, hvordan man kan se at bilen har et 2-kreds bremsesystem. (2 udgange fra cylinderen)
  • Fodbremsen skal virke på alle hjul og bremse bilen hurtigt, sikkert og virksomt, ved alle hastigheder og belastninger.
  • Nødbremsen er på nye biler den 2-kreds i bremsesystemet, og virker ved at pedalen kan trædes længere ned end normalt.
  • Parkeringsbremsen kan være nødbremse, men kun på gamle biler med 1-kreds bremsesystem.
  • Bremseforstærker kontrolleres ved at: Motoren slukkes, bremsepedalen nedtrædes 3-5 gange, pedalen holdes nedtrådt, motoren startes, og pedalen skal herefter synke et lille stykke hvis forstærkeren virker.
  • Motoren skal være ren og pæn (ingen oliespild) og oliestanden mellem min og max.
  • Kølervæsken skal være mellem min og max.
  • Udstødningen skal være tæt, sidde fast med bøjler og stropper, og må ikke udvikle unødig støj og røg.
  • Der skal være nok sprinklervæske til en køretur.
  • Dæk, hjullejer og fælge skal være ubeskadigede og dækkene må ikke være mørnet.
    (Tjekkes ved at kigge på dækkene efter revner)
  • Bilen skal være forsynet med 4 dæk af samme type.
  • Dæk skal have mindst 1,6 mm mønster i hovedmønstret, kontrolleres ved slidindikator.
  • Dækkene skal være oppumpet til det korrekte lufttryk. (Dette fremgår af bilen instruktionsbog)
  • Støddæmpere (giver bilen vejgreb) skal være ved alle hjul, og disse kontrolleres ved at bilen, efter en kraftig påvirkning af dæmperen, straks går i ro.
  • Parkeringsskiven skal kunne indstilles korrekt.